Goede voornemens komen uit

Gepubliceerd op 13 januari 2022 om 09:34

Daar zijn we weer het nieuwe jaar ingerold. Altijd een moment van terugblikken en plannen maken voor veel mensen. In het verleden deed ik daar niet aan. Was me er niet van bewust, leefde mijn leven zoals dat op mijn pad kwam. Nu zie ik veel meer dat ik mijn leven kan manifesteren, kan vormen. En dat is een hele waardevolle bewustwording. Hierdoor voel ik me veel meer eigenaar van mijn leven, waarin ik me in het verleden eerder een slachtoffer voelde. Dat klinkt misschien negatief, maar ik weet niet goed wat jet tegenovergestelde van eigenaarschap is. Het komt er op neer dat ik reagerend was, afwachtend. Eigenaarschap betekent voor mij een route uitzetten, wat wil ik bereiken vanuit mijn persoonlijke motivatie. Hoe wil ik me ontwikkelen, hoe wil ik dat mijn leven zich ontwikkelt. Helemaal vanuit verbinding met mezelf en daarvoor de volle verantwoordelijkheid nemend.

Blue monday

Nu weten we natuurlijk allemaal hoe het gaat met goede voornemens en doelen die we stellen…. Op blue monday komen veel mensen tot de conclusie dat het niet gelukt is met het uitvoeren ervan. Frustrerend is dat vaak of het maakt je neerslachtig, treurig of weemoedig. Nu is het ook zo dat ons brein ingewikkeld in elkaar zit, waardoor veranderen lastig is. Voor nu laat ik het even bij deze constatering, anders wordt dit blog zo lang. Dit feit geeft wel weer dat het belangrijk is om het op een haalbare manier aan te pakken.

 

Het verhaal van de kikker

We gaan vaak voor grote doelen, ons ideale eindplaatje. Je kent vast wel het bekende verhaal van de kikker in de kokende pot. Als je een kikker in een pot heet water gooit, springt hij er direct uit. Zet je de kikker in een pot koud water en warm je de pot geleidelijk aan op, dan springt hij er niet uit omdat hij steeds aan de temperatuur went. Wij mensen reageren precies zo. Veranderen in kleine stapjes werkt voor ons brein het beste.

 

Een doel

Onze hersenen hebben een groot talent voor denken op de korte termijn. Maak van die kracht gebruik als je iets wilt veranderen. Je huidige patronen zitten diep in de oudste gedeeltes van je hersenen ingeslepen, deze patronen moet je gaan aanpassen. Dat doe je door héél véél herhalingen. Men zegt dat je daar gemiddeld 66 dagen voor nodig hebt bij een eenvoudig doel. Zorg daarom voor één doel waar je aan werkt. Maak er een ontwikkeldoel van, waarbij je niet zegt WAT je wilt bereiken, maar HOE je dat wilt bereiken. Dus in plaats van ‘ik wil afvallen’ zeg je ‘ik wil gezonder eten en meer bewegen’.

Haalbaarheid

Dus nu heb je een concreet ontwikkeldoel dat gericht is op de korte termijn. Om dit te behalen moet je je gedragspatroon gaan veranderen. Je doet dit door eerst je doel te vertalen naar specifiek gedrag. Concrete acties die je meteen gaat plannen. Het daadwerkelijk vergemakkelijken van de uitvoering doe je door de ALS > DAN techniek toe te passen. Daarbij is de ALS je ankerpunt Heel belangrijk, want dat geeft je hersenen een seintje van ‘opletten’. Door deze ALS > DAN situaties te herhalen, train je je hersenen om weerstand te bieden aan impulsen vanuit de oude patronen. Laat je brein stap voor stap aan de nieuwe routine wennen. Geef niet toe aan overmoedigheid, maar maak stapjes die misschien maar 1 tot 5% afwijken van de huidige werkelijkheid.

 

Dit is mijn lijst

Na de feestdagen wil ik voor mezelf weer even de puntjes op de i zetten als het gaat over mijn eetpatroon en mindset. Daarom maakte ik dit lijstje met ALS > DAN’s:

  • Als ik wakker wordt denk ik bewust iets positiefs en ben ik dankbaar.
  • Als ik wakker wordt ga ik direct uit bed.
  • Als het 10uur is dan eet ik fruit of 2 eitjes.
  • Als ik lunch dan eet ik paleo.
  • Als ik ga avondeten dan eet ik allen paleo, ik laat het nepvlees staan.
  • Als het 18uur geweest is eet ik niets meer tot morgen 10u.
  • Als het 15 minuten voor bedtijd is schrijf ik in mijn dankbaarheidsdagboek.

Dus eigenlijk had ik 2 doelen en die heb ik in heel concrete actiestappen uitgeschreven op de ALS > DAN manier.

 

 

    Beloning

    Deze manier van inplannen vergroot je slagingskansen aanzienlijk. Er is echter nog iets wat je kunt doen om dit nog verder te vergroten, namelijk je voortgang in kaart brengen. Je brein is daar erg gevoelig voor, het houdt er van om vooruitgang te zien. Daarvoor kun je bijvoorbeeld een habit tracker gebruiken, welke je hier kunt downloaden. Zorg dat je er zo min mogelijk moeite voor hoeft te doen. Misschien werkt het voor jou dat het ergens hangt waar je het ziet.

    Daarnaast is het zo dat als het niet lukt je brein er altijd een mooi verhaal van zal maken, waarom dat zo gebeurd is. Reken jezelf daar dan niet op af. Maar lach om het verhaal en ga gewoon verder met het uitvoeren van je actieplan. Alles wat je op dit moment kunt en doet heb je tenslotte geleerd met vallen en opstaan. Gun je zelf ook nu die leerweg.

     

    Een mooi begin van 2022 met goede voornemens. Dit jaar zal het daar niet bij blijven. Pak pen en papier en ga je actieplan schrijven. Download de Habit tracker. En aan de slag. Heb vertrouwen in jezelf. Voel je dat vertrouwen niet dan maak je je doel zo klein, totdat je dat vertrouwen wel voelt. Blijf je het nu lastig vinden, zit je mindset je in de weg, weet je niet waar je moet beginnen? Ik denk graag met je mee. Als je een Energy-talk plant dan geef ik je in elk geval een waardevolle tip. Naar mijn agenda om een afspraak te plannen.

     

    Energieke groet

    Nicole


    « 

    Reactie plaatsen

    Reacties

    Er zijn geen reacties geplaatst.