How perfect are you?

Gepubliceerd op 6 augustus 2021 om 21:16

De vakantie is voorbij. Ga je weer verder zoals voorheen? Dat kan, maar sta er eens even bij stil, hoe dat leven nu werkelijk voor je voelde. Voelde het licht of zwaar voor je aan? Een van de redenen dat het vaak zwaar voelt is dat we geneigd zijn de lat hoog te leggen. Zo hoog dat het eigenlijk bij voorbaat al niet haalbaar is. Herken je dat bij jezelf? Is dat iets waar jij ook toe neigt, hoge eisen aan jezelf stellen? Perfectionisme? Dat is eigenlijk een heel algemeen beeld, tegenwoordig. Wellicht dat social media hieraan bijdraagt, waar iedereen alleen maar rozengeur en maneschijn laat zien.​

 

Hoe ontstaat perfectionisme?

Perfectionisme ontstaat vanuit een gevoel of de vaststelling niet gewaardeerd te worden in wie je bent, wat je doet of wat je zegt. Dat je niet oké bent. Hierdoor ga je gedrag ontwikkelen met als doel je weer geliefd en gewaardeerd voelen, omdat je op de een of andere manier ook niet in staat bent dat gevoel uit je zelf te halen. Hierdoor ontstaat eigenlijk een ander persoon. Vaak zien we dat al in de kindertijd gebeuren, maar het kan ook op volwassen leeftijd of in de baarmoeder al ontstaan. Als er gedurende het leven meer van dit soort. Van nature aanwezige karaktereigenschappen, zoals een groot verantwoordelijkheidsgevoel en gevoelig zijn voor afwijzing ook een rol spelen. Daarnaast dragen bij HSP de diepgaande manier van verwerken, subtiele details teveel overdenken en over-analyseren ook zeker bij aan het ontstaan van perfectionisme.

 

Zware bagage

Deze bagage neem je mee in de rest van je leven. Je wordt gedreven door het patroon van behagen en perfectionisme. Enerzijds brengt dit je ver in b.v. sporten of carrière maken. Maar er hoort vaak een hoge tol van stress, angsten, ontelbare moetens, schuldgevoelens, etc. bij.

 

Perfectionisme als kracht

Perfectionisme kan dus iets heel moois en krachtigs zijn. Het kan er voor zorgen dat je het beste uit jezelf haalt en je doelen bereikt. Het is een mooie drijfveer en verbeterde resultaten op allerlei vlakken leiden weer tot vooruitgang en vernieuwing in de maatschappij. Bovendien zorgt perfectionisme ook voor een zorgvuldige afwerking van zaken. De HSP coach noemt een paar criteria van gezond perfectionisme: “je reageert soepel op opbouwende kritiek. Je bent niet meteen uit het veld geslagen als er iets mis gaat, maar gaat aan de slag om dit op te lossen. Je bent niet bang om fouten te maken en je gaat met plezier op in je werk zonder dat dit je veel stress oplevert.”

 

 

Perfectionisme wat je belemmert

Het kan echter ook een probleem zijn als je daardoor ver over je eigen grenzen gaat, ze niet meer herkent, ze niet meer aanvoelt. Het maakt dan ook dat je niet snel tevreden bent over jezelf en de dingen die je doet. Dat je jezelf pas goed genoeg vindt als je altijd voor anderen klaar staat. Je niet geleerd hebt jezelf te zijn. Dan is perfectionisme je echt in de weg.

 

Perfectionisme bij HSP

Het is een eigenschap die de meeste HSP's ook wel zullen herkennen.​ Deze eigenschap zorgt ervoor dat hooggevoelige mensen de controle kunnen houden op de omgeving en alle prikkels. Zolang het perfect gaat voelt het alsof we controle hebben. Het wordt ingezet als een soort extra bescherming om verlies van je energie tegen te gaan. Dit is echter maar schijn. Voor HSP’s komt er veel piekeren bij kijken, bijvoorbeeld als we iets niet goed genoeg (perfect) gedaan hebben.

 

Hoe herken je perfectionisme?

Als je een of meerdere van de volgende punten in jezelf herkent dan is er wellicht sprake van perfectionisme:

  • Jezelf vergelijken met anderen en het net zo goed of beter willen doen.
  • Je verwacht ook van anderen dan ze hun werk (heel) goed doen.
  • Niet tot actie komen omdat wat je doet nooit goed genoeg is.
  • Je staat jezelf niet toe dat je fouten maakt.
  • Je wilt veel grip hebben op alles wat je doet.
  • Je wilt niet loslaten en grip houden op de situatie.
  • Je kunt en wilt niet delegeren.
  • Je ervaart veel stress als het niet gaat zoals jij graag wilt.
  • Niet goed genoeg zijn

Vicieuze cirkel

Als je de lat dan te hoog legt, kun je eigenlijk alleen maar falen.​​ Je komt dan in een negatieve cirkel terecht.

Wellicht bereik je je doelen niet omdat je de lat te hoog legt. De enige optie die er dan is is falen.​​ Je hebt kans dat je dan in een negatieve cirkel terecht komt. De cirkel van perfectionisme. Waarin je stress gaat ervaren, omdat je in jouw ogen faalt als je je doelen niet haalt, waardoor je nog beter je best gaat doen en je doel nog hoger stelt. Nog meer stress, etc......

De negatieve gedachten die ondertussen ontstaan zorgen ervoor dat je een volgende keer ook niet in actie durft te komen. Hooggevoelige mensen hebben natuurlijk al snel de neiging om kritisch op zichzelf te zijn en deze gedachten werken dan juist tegen. Dit gevoel van niet goed genoeg zijn zorgt vaak voor een minder hoog geluksgevoel.

 

Sannie Alblas-Smit van praktijk Sannie zette het heel duidelijk in een schema. Ik heb het hiernaast voor je geplaatst.

 

Training

Als je jezelf in het sporten een doel stelt, dan neem je de tijd om te trainen en er op die manier naar toe​​​​​​ te werken dat je je doel kan behalen. We zijn niet gewend onze mentale spier te trainen. Toch werkt dit hetzelfde als fysiek trainen.

​Neem eens de tijd om jouw lat te bekijken. Hoe hoog heb jij jouw lat liggen en is dat reëel?

 

Start zo je mentale training:​​

  • Zorg dat je kleine stapjes kunt maken en pas daar je doelen op aan. Dit zorgt ervoor dat je doelen haalbaar zijn en het werkt bovendien heel motiverend als blijkt dat je je doelen gewoon wél behaalt.
  • Perfectie bestaat niet! Het hoeft niet perfect te zijn wat je doet, dat is leren. Zodra je dat accepteert valt er een last van je schouders.
  • Fouten maken mag. Het is zelfs een must. Als je nooit was gevallen had je ook nooit leren lopen. Kijk dus anders naar de fouten die je maakt. Het is natuurlijk nooit leuk, maar probeer je fouten te zien als kans om te groeien en te leren.
  • Het gras is altijd groener bij de buren, lijkt het... Maar overal is wel iets, wat je misschien niet kan zien. Richt je op jezelf, wat kan jij doen om jouw leven zo mooi mogelijk in te richten.
  • En heel belangrijk, wees eens net zo mild en lief voor jezelf, als voor je beste vriendin!

 

Energieke groet

Nicole


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.